Projekty w trakcie realizacji

 
cornet-logo.png
NCBR-logo.jpg
 
Obraz1

Trwałe aktywne systemy przeciwoblodzeniowe poprzez opracowanie powłok przewodzących,
CORNET 35 - Akronim: ActiCOAT


Cel projektu

Głównym celem projektu ActiCOAT jest opracowanie aktywnego systemu przeciwoblodzeniowego opartego na zmodyfikowanych powłokach przewodzących wytwarzanych w elastycznych procesach formowania z nanorurek węglowych i nienasyconej żywicy poliestrowej, jak również niezbędnej technologii kontroli i regulacji.
Problem oblodzenia jest ważnym aspektem często rozważanym w wielu dziedzinach, takich jak lotnictwo czy przemysł kolejowy. Szczególnie istotnym przykładem rynku systemów przeciwoblodzeniowych jest obecnie przemysł turbin wiatrowych, gdzie oblodzenie jest poważnym problemem i powoduje zarówno problemy ekonomiczne, jak i społeczne. Tutaj niezbędne są nowe, zintegrowane funkcjonalnie rozwiązania przeciwoblodzeniowe, które oferują znaczącą wartość dodaną w zakresie efektywności wykorzystania zasobów przy jednoczesnym wzroście funkcjonalności. Z drugiej strony, rosnące zapotrzebowanie na wydajne rozwiązania wymaga elastycznych, opłacalnych i niezawodnych technologii produkcji.
Aby sprostać tym wyzwaniom, konsorcjum projektu ActiCOAT określiło trzy kluczowe tematy badawczo-rozwojowe, które są niezbędne dla powodzenia proponowanego rozwiązania: Pierwszy temat to rozwój materiałów, który obejmuje opracowanie i modyfikację powłok poliestrowych do zastosowania jako powierzchnie grzane w kompozytach. Drugim zadaniem jest opracowanie procesu produkcyjnego dla integracji opracowanych powłok grzejnych, jak również odpowiedniej technologii czujników i kontroli z uwzględnieniem interakcji parametrów procesu i właściwości strukturalnych. Ostatnim etapem jest opracowanie obszernych modeli materiałowych opisujących zachowanie mechaniczne i cieplne oraz metod badawczych do oceny właściwości przeciwoblodzeniowych w szerokich warunkach eksploatacyjnych.

Potencjał zastosowania

Podejście ActiCOAT oferuje następujące cele techniczne i technologiczne:
  • Zmniejszenie ciężaru i objętości konstrukcji dzięki zastosowaniu materiałów ze zintegrowanymi funkcjami. Modyfikacja powłok nanomateriałami pozwoli na realizację funkcji grzewczych bez stosowania dodatkowych elementów grzejnych.
  • Zwiększenie właściwości lodofobowych powierzchni kompozytów dzięki zastosowaniu modyfikatorów o podwyższonych właściwościach hydrofobowych, które redukują ilość osadzanego lodu na powierzchni oraz ułatwiają jego usunięcie.
  • Zwiększenie wydajności systemu antyoblodzeniowego poprzez zastosowanie nanonapełniaczy węglowych, które zapewnią równomierny rozkład ciepła na całej powierzchni kompozytu. Jest to szczególnie ważne w branżach, gdzie elementy są wielkogabarytowe, np. w przypadku łopat turbin wiatrowych, skrzydeł transportowych statków bezzałogowych czy elementów pociągów.
  • Obniżenie kosztów produkcji i inwestycji. Zastosowanie przewodzących powłok pozwoli zrezygnować z zewnętrznych systemów antyoblodzeniowych, które zwiększają koszty inwestycyjne, generują koszty serwisowe oraz zwiększają masę całej konstrukcji.

Partnerzy konsorcjum projektu

Projekt jest zrealizowany w ramach działania CORNET – 35 w międzynarodowym konsorcjum przy udziale Klastera Innowacyjnych Technologii Wytwarzania CINNOMATECH (Polska) pełniącego rolę koordynatora oraz Politechniki Warszawskiej (Polska) przy udziale partnerów FILK Freiberg Institute gGmbH (Niemcy), Technische Universität Dresden (Niemcy).

Tytuł projektu:

Trwałe aktywne systemy przeciwoblodzeniowe poprzez opracowanie powłok przewodzących,
(Akronim: ActiCOAT)
Sustainable anti-icing active systems by development of conductive coatings

Wartość projektu:

1 086 223,58 PLN

Dofinansowanie:

1 050 980,49 PLN

Okres realizacji:

01.04.2024 - 31.03.2026